Tehtävänanto:
Tarkastele mitä teknologisia keinoja valitsemassasi verkkoyhteisössä on käytetty, jotta teknologinen alusta tukisi yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta

Viittaan tässä yksilötyö kakkosessa (yhteisöllisyyden tunne / tuntemus potkussa) esittelemiinin käyttäytymismalleihin ja prosesseihin jotka tukevat yhteisöllisyyden tunnetta.

Avun tarjoaminen ja vastaanottaminen, tätä tukevat julkiset ja yksityiset viestit. Lisäksi foorumi on jaoteltu alueisiin siten että sen selaaminen on helpompaa ja foorumilla on hakutoiminto, jolloin kaivattua apua voi löytää helpommin. sisäänkirjauduttaessa foorumiin uudet viestit on merkitty ja lisäksi on hakutoiminto joka hakee kaikki uudet viestit.

Kokemusten jakamista varten on oma alue, "kynä ja vihko", jonne potkulaiset saavat kirjoittaa harjoituspäiväkirjojaan. Tokihan muillakin alueilla tapahtuu kokemusten jakamisia mutta täällä varmasti näkyvimmin.

Identiteetin syntymisen tukena on rekisteröitävä tunnus, allekirjoitus, avatar, julkiset viestit, yksityisviestit, viesteissä käytettävät kuvat, hymiöt ja muotoilut, julkinen käyttäjäprofiili (Sähköpostiosoite, kotisivut, pikaviestiohjelmayhteystiedot, paikkakunta, ammatti, harrastukset - ei mitään pakollisia kohtia) ja potkulaisten käytössä oleva kuvagalleria.

Käytössä olevat hymiöt helpottavat tunteiden ilmaisua viesteissä, esimerkiksi sarkastinen huumori on vähän vaikea asia toteuttaa ilman hymiöitä, tai ei toteuttaminen vaikeata ole vaan se että ihmiset tajuaisivat mitä se tarkottaa. Kasvotusten asiaa esitettäessähän on käytössä kasvonilmeet ja äänensävyt sekä mahdollisesti tiedostamattomat vihjeet joista kuulija päättelee (tai alitajunta päättelee) mitä kertoja tarkoittaa. Eli kirjoitettaessa sarkastista vitsiä jää paljon sarkasmin vihjeitä pois. Potkussa hymiöitä on paljon, 239 kpl. Ja ainakin subjektiivisen näkemykseni mukaan niistä myös on hyötyä ja niistä käytetään ainakin suurta osaa, eihän kaikkiin useasti törmää, mutta olen kokenut hyödylliseksi että spesiaalitilanteeseen on spesiaalihymiö. Kyllähän hymiöitä voi käyttää myös liikaa, mutta vielä ei ole silmille pompannut. Muuta silmiä häiritsevää animaatiota potkussa ei kuitenkaan ole.

Valvontaa tukevat teknologiat

Moderaattoreilla on myös teknisiä mahdollisuuksia tukea yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta. He voivat poistaa epäsosiaaliset viestit, jotka rikkovat yhteisön harmoniaa tai vaan muokata viesteistä vähemmän loukkaavia - mikä onkin aika yleistä. Lisäksi yhteisön jäsenet voivat ilmoittaa moderaattoreille epäasiallisista viesteistä. Moderaattorit voivat myös lukita viestiketjun, jolloin siihen ei voi kirjoittaa enää yhtään uutta viestiä. Tämä kannattaa silloin, jos varsinaisesti uutta asiaa ei viestiketjuun tule, vaan väitteleminen asiasta on inttämistä ja siinä mennään henkilökohtaisuuksiin. Kun keskustelu lukitaan niin yhteisön jäsenet eivät voi jatkaa toistensa loukkaamista.

Keskusteluissa yleinen ongelma on että alkuperäisestä keskustelun aiheesta poiketaan, mikä voi tehdä keskustelun seuraamisesta hankalaa, kun samassa ketjussa keskustellaan monesta asiasta. Tällöin moderaattorit voivat jakaa keskustelun useammaksi viestiketjuksi, joissa jokaisessa on vain yksi aihe..

Moderaattorit voivat myös antaa porttikiellon (ban) epäasiallisesti käyttäytyville jäsenille, ainakin kerran näin on käynytkin.

Lähteet:

The Experienced "Sense" of a Virtual Community: Characteristics and Processes
Anita L. Blanchard & M. Lynne Markus

Who makes friends over the internet? Loneliness and the "virtual" community
Daniel W. Russel, Emily K. Flom, Kelli A. Gardner, Caloyn E. Cutrona & Robert S. Hessling